DUURZAAMHEID MAAKT ‘NATUURLIJK’ ONDERDEEL UIT
VAN DE STRATEGIE VAN ROYAL AHREND
Ahrend staat voor duurzame producten en liet zich daarvoor onder andere inspireren
door de filosofie ‘less is more’ van ontwerper Friso Kramer, bekend van onder andere
de in 1953 gelanceerde Revolt-stoel. Friso Kramer is bekend om ontwerpen die uitblinken,
juist omdat deze niet in het oog springen. Dit wordt nog altijd weerspiegeld in de producten
van Ahrend: logisch, duurzaam en tijdloos. Met 125 jaar ontwerphistorie is Ahrend
vernieuwend met haar diensten, producten en materialen.

VITALE WERKPLEK
In de ontwerpen van Ahrend producten en inrichtingen staat design en het welzijn en de productiviteit van de gebruiker centraal, ofwel: ‘vitalising workspaces’. Deze omgevingen bevorderen welzijn, faciliteren diversiteit, creëren verbondenheid en verhogen productiviteit. Ahrend producten zijn afgestemd op de actuele behoeften van de gebruikers, zoals producten die akoestiek op de werkvloer verbeteren, privacy bieden of rust op de werkvloer terugbrengen.


DUURZAAMHEID IS DOEN
Als voortrekker in de kantoorinrichtingssector stelt Ahrend zichzelf steeds ambitieuzere doelstellingen om de aarde zo min mogelijk te belasten. Al sinds 1990 is de CO2-uitstoot van de Nederlandse productielocaties met meer dan 55% gedaald. En aankomende jaren vermindert Ahrend dit wereldwijd met nog eens 50%. Daarnaast worden producten altijd modulair ontworpen, waarbij alleen de beste materialen worden gebruikt. Hiermee zorgt Ahrend voor een minimale milieu impact en wordt van begin tot eind nagedacht over het verlengen van de levenscyclus van producten.

DUURZAAMHEID DOE JE SAMEN
In een circulaire economie worden materialen eindeloos hergebruikt. Dit kan alleen door samen te werken. Ahrend biedt klanten daarom Furniture as a Service, een deelplatform waarop meubilair op basis van vraag en aanbod wordt uitgewisseld. Zie het als een marktplaats voor meubilair, waarop je als klant gebruikte producten terug kunt sturen. Het oude meubilair wordt opgeknapt en opnieuw ingezet bij een andere klant. Zo wordt verspilling van producten en materialen voorkomen én bijgedragen aan het behalen van CO2-doelstellingen van de betreffende organisatie.


DUURZAAMHEID IS DESIGN
Het Salone Manifesto, waarin designers worden opgeroepen om oplossingen te creëren die bijdragen aan het welzijn van mens en planeet, wordt door Ahrend onderschreven. Met Ahrends missie om ‘vitalising workspaces’ te creëren met duurzame producten die ontworpen zijn voor meerdere levenscycli en geproduceerd worden in milieuvriendelijke en sociale fabrieken, stellen zij het welzijn van mens en planeet centraal zonder concessies te doen aan design.
Vanaf ik de overstap deed naar thuiswerken, zocht ik naar creatieve ideetjes om mijn werkplek een unieke uitstraling te geven. Deze blog heeft mij de juiste inspiratie gegeven. Na het zien van al die foto’s, voel ik dat deze interieur bij mij past.