STUDIO RODERICK VOS PRESENTEERT PODE
OP DUTCH DESIGN EVENT VAN CO VAN DER HORST
Bij Co van der Horst werd het nieuwe woonseizoen op stijlvolle wijze afgetrapt.
Doorgaans introduceert het familiebedrijf in Amstelveen grote internationale namen,
zoals bijvoorbeeld Studiopepe, maar dit keer hielden zij het dichter bij huis.
Op het zogenaamde Dutch Design Event verzorgden zij o.a. in samenwerking met Studio Roderick Vos
een trend-update met het Hollandse label Pode. Deze had echter zeker wel
een internationale uitstraling. LEEM WONEN ging in gesprek met Roderick en Claire
over de verwezenlijking van een stoute droom.

Van designers naar Art Directors
Sinds 1999 ontwerpt en ontwikkelt Studio Roderick Vos producten voor het interieur. Denk daarbij aan meubelen, verlichting, textiel en accessoires. In de portefeuille vind je toonaangevende merken als Moooi, Alessi, Driade en Linteloo en ook zijn enkele van hun werken opgenomen door verschillende prestigieuze musea, waaronder Het Stedelijk Museum Amsterdam en het Design & Arts Museum in New York.
In 2016 kregen zij van Pode de vraag om Art Director te worden van dit Dutch Design label, wat overigens een dochterbedrijf is van het merk Leolux. Roderik: “Deze vraag kwam precies op het juiste moment. Claire en ik werken al heel lang samen, zijn complementair en hebben in verschillende disciplines veel ervaring opgebouwd. Het was voor ons een stoute droom die op dat moment in vervulling ging.”


Bouwen aan een completer merk
De bestaande collectie van Pode bestond destijds alleen uit meubelen. Claire: “Na de eerste bespreking wisten we dat we een hele kamer zouden kunnen inrichten met alleen maar Pode-producten. Daarom hebben we de collectie verbreed; het is nu een lifestyle label geworden met bijzettafels, kussens, een plaid, een zitzak en een karpet. En we hebben nog veel meer ideeën om verder te bouwen aan een completer merk.”
Roderick geeft daarbij aan, dat de samenwerking en de ontwikkeling van Pode echt een joint-effort betreft. “Alles komt mooi bij elkaar; we mogen werken met een heel goede directeur, er is van beide kanten veel vertrouwen én zij beschikken over uitstekende fabrikanten. We presenteren hier nu een ‘blend’ van interior pieces, en dat past gelukkig wel binnen de productiemogelijkheden.”


Toegankelijke en begrijpelijke collectie
Tijdens de presentatie van Studio Roderick Vos ervaar ik een soort ‘Fashion for Furniture Feeling’ met een vleugje humor bovendien. Pode is in slechts een paar jaar tijd gegroeid naar een toegankelijk en begrijpelijk label. Toegankelijk als het gaat om de prijs en begrijpelijk ten aanzien van de stijl. Het heeft namelijk, ondanks de spectaculaire ontwikkeling, zijn identiteit weten te behouden.
Claire: “We hebben ook een heel persoonlijke collectie willen creëren. Ik denk dat we erin geslaagd zijn een universum aan opties en mogelijkheden te geven om elk meubel en elke accessoire perfect naar eigen hand te zetten. Tenslotte is je interieur net zo uniek als jijzelf!”


Wil je meer zien van Pode en de nieuwe items van Studio Roderick Vos? Kom dan langs in de showroom van Co van der Horst en ervaar het zelf.
Studio Roderick Vos is tevens te bezoeken van 14-20 januari op de IMM Cologne, de welbekende internationale meubelbeurs in Keulen.