INSPIREREND INTERVIEW MET VALENTINA BERTAZZONI
Vandaag neem ik je mee naar Italië. Naar Guastalla om precies te zijn.
Dat ligt in de driehoek van Parma, Bologna en Mantova aan de rivier de Po,
in de Noordelijke regio Emilia-Romagna.
Generaties lang ontwikkelde een Italiaanse familie hier hun kookkunsten
en hun bouwkundige expertise op het gebied van keukendesign.
Dat leverde hen uiteindelijk wereldwijde bekendheid op….
Ik stel je graag voor aan de familie Bertazzoni, en wel aan Valentina Bertazzoni.
Zij vertegenwoordigt inmiddels de zesde generatie van het familiebedrijf
en kwam speciaal vanwege hun 135-jarig bestaan naar Nederland.
Ik mocht haar in het CitizenM hotel in Amsterdam interviewen
en dat leidde tot een zeer inspirerend gesprek!

Indrukwekkende familiegeschiedenis
In 1867 werd een nieuwe treinverbinding geopend tussen Oostenrijk en Italië; de Brennerspoorlijn. Een belangrijke bergspoorlijn waarover vele goederen werden vervoerd. De treinen kwamen vanuit de koude Alpen langzaam naar beneden en werden tijdens die ritten verwarmd met grote houtovens. Dat zette ene meneer Francesco Bertazzoni aan het denken. Hij bedacht dit houtoven concept toe te passen op het koken.
Samen met zijn zoon Antonio zou hij zijn ideeën verder ontwikkelen en zo werd de eerste Bertazzoni houtoven een feit. Het bedrijf Bertazzoni werd in 1882 opgericht.
Antonio kreeg vervolgens twee zoons, die samen in 1909 een eigen fabriek lieten bouwen, vlakbij het treinstation van Guastalla. Gedurende de Eerste Wereldoorlog werkte zoon Napoleone in de autoindustrie. Tijdens de oorlog werden in deze fabriek wapens geproduceerd voor het Italiaanse leger. Hier leerde hij over massa productie en –technieken, die hij toepaste in de fabriek van Bertazzoni toen de oorlog afgelopen was. Dat resulteerde binnen no time tot een waanzinnig verkoopaantal en veel werkgelegenheid!
Echter, in 1939 sloeg het noodlot toe: Napoleone overleed. Zijn vrouw Angiolina bleef achter met de zorgen van een groot familiebedrijf, zes kinderen en de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog. Toch kreeg zij het voor elkaar het bedrijf staande te houden en verder te ontwikkelen. Het was zelfs zo, dat vlak na de oorlog het eerste gasfornuis ontworpen en geproduceerd werd. En verderop, in de jaren ’70, werden de kookapparaten van Bertazzoni zowaar in heel Europa en Azië verkocht.


Schoonheid en functionaliteit
Inmiddels wordt het familiebedrijf gerund door Paolo en zus Elisabetta Bertazzoni. Samen zorgen zij voor verdere groei, uitbreiding en ontwikkeling.
Als ik Valentina vraag naar hoe zij het bedrijf en die familiegeschiedenis als klein kind heeft ervaren, moet zij lachen: “Ik was mij daar toen helemaal niet zo van bewust! In mijn ogen ging mijn vader gewoon iedere dag naar kantoor. Maar wat wel leuk is achteraf: hij nam mij op zaterdag altijd mee naar de fabriek. Daar stonden mooie Apple computers, waarop ik mijn ontwerpvaardigheden kon ontwikkelen. Nu kan ik wel zeggen dat ontwerpen dus echt in ons DNA zit en dat het ons met de paplepel is ingegoten!”
Hoewel zij niet door hun vader het bedrijf in werden ‘gepushed’, maar juist de vrijheid kregen om hun eigen passie te volgen, studeerde Valentina toch architectuur in Parma.
Zij startte eerst haar eigen bedrijf, werkte veel in New York en in Londen en deed daar internationale ervaring op om vervolgens bij het familiebedrijf aan de slag te gaan.
Valentina vervult nu de rol van ‘Director of Style’. Valentina: “Dat is niet een doorgaanse functie in onze industrie. In de fashion industrie komt het eerder voor. We hebben natuurlijk veel bouwkundigen en technici in dienst, die veel met de ‘harde’ kant van het product bezig zijn. Ik vind het belangrijk dat we daarnaast ook met de ‘zachte’ kant stappen maken. En dat doen we nu ook. Esthetiek is een belangrijk gegeven in onze Italiaanse cultuur en ik breng met mijn ‘designers eye’ een bepaalde balans tussen schoonheid en functionaliteit. Inmiddels wordt mijn rol wel degelijk goed begrepen.”

Italianity
Valentina reist nog altijd veel. Natuurlijk ook om het merk nog meer naamsbekendheid te geven, maar vooral om een goede indruk te krijgen van hoe mensen koken en leven in dat land. “Het is heel belangrijk om te weten waar welke wensen en behoeften spelen. We willen graag het juiste product voor iedere eindgebruiker maken. In de UK is het bijvoorbeeld belangrijk om een extra oven te integreren speciaal voor de plakjes bacon (!) en in NY heeft men vanwege de kleine keukenoppervlaktes vooral behoefte aan een kleine modulaire keuken met alle functionaliteiten in één apparaat.
Daarnaast straat ons product altijd ‘Italianity’ uit. Wij vinden dat onze apparaten te allen tijde moeten bijdragen aan de echte Italië beleving”, aldus Valentina.
Zo is bijvoorbeeld ook het idee ontstaan om een receptenboekje uit te geven met slimme tips omtrent het bereiden van het gerecht in de Bertazzoni oven.
En ook om een lijn uit te brengen in een aantal kleuren van de typische Italiaanse sportwagens. Valentina: “Ik zal je vertellen hoe dat tot stand is gekomen. In de buurt van onze fabriek staat een bijzondere autospuiterij. Onze ‘buurman’ spuit daar de meest bijzondere auto’s in de meest bijzondere kleuren. Ook kleuren waarin die betreffende auto’s allang niet meer worden geproduceerd. Toen ik daar een kijkje kwam nemen, rees bij mij de vraag of zij wellicht ook ovens in kleur konden spuiten. Het antwoord was toen: zo lang het op rvs gespoten moet worden, kan het altijd! Zo gezegd, zo gedaan. Dat proces van kleuren is overigens wel hoogkwalitatief vakmanschap. Maar liefst vijf lagen lak worden met de hand aangebracht, waarvan de laatste finish-laag nog volgens de aloude manier wordt gepolijst.”


Most wanted
Bertazzoni is inmiddels uitgegroeid tot een high-end designmerk op het gebied van keukenapparatuur. Tijdens de afgelopen editie van Beurs Eigen Huis in Utrecht leerde ik het merk kennen en zag ik met eigen ogen de bijzondere details, die Bertazzoni zo kenmerken.
Eén detail valt eigenlijk iedereen direct op, namelijk het logo van Bertazzoni in het hart van de ‘power burner’, uitgevoerd in messing. Valentina: “Wist je dat die vaak in showrooms wordt gestolen? Het is kennelijk zeer geliefd onder de bezoekers. Ik wist dat dat soms wel gebeurde met de Mercedes logo’s op auto’s, maar het gebeurt dus ook bij onze kooktoestellen! We leveren nu standaard aan iedere showroom een extra doosje messing logo’s. Je kunt er maar beter wat achter de hand hebben, haha!”
Mocht je op zoek zijn naar een luxe oven of andere keukenapparatuur, dan is Bertazzoni sowieso Most Wanted wat mij betreft! Neem voor meer informatie contact op met:
Bertazzoni
Florijnweg 23
6883 JN Velp
Tel. 088-8100200
www.kitchentech.nl
info@kitchentech.nl
Tekst: LEEM WONEN
Foto’s: Bertazzoni