IN 5 DAGEN TIJD LIETEN MEER DAN 50.000 BEZOEKERS
ZICH INSPIREREN OP DE JUBILEUMEDITIE
VAN DE BIENNALE INTERIEUR IN KORTRIJK (BE)
Al sinds 1968 brengt de Biënnale Interieur talent en gevestigde merken samen.
Waar andere beurzen destijds een mix brachten van oud, nieuw, kitsch en modern design,
koos de Biënnale Interieur toentertijd resoluut voor een hedendaagse en creatieve vorm
van interieur design. Nu, vijftig jaar later, is het duidelijk dat het idee om design te combineren
met culturele en commerciële elementen een succesformule is. De Biënnale is uitgegroeid
tot een ‘must visit’ en ‘the place to be’ voor wat betreft innovatie en creativiteit.

Rigoureuze aanpassingen
Voor de organisatie was deze jubileumeditie kennelijk een mooie gelegenheid om een aantal zaken anders aan te pakken. Allereerst werd de duur van de beurs gereduceerd van 10 naar 5 dagen. Kort maar krachtig zullen we maar zeggen:-). Ook werd met een gecureerd en geselecteerd aanbod van bedrijven en talenten een meer betekenisvollere inhoud gegeven aan wonen, werken en ontspannen.
Bovendien werd het hele ‘floor plan’ aangepakt. Ook hier bleek maar weer eens, dat de Italian en de Dutchies een ‘perfect match’ zijn! Studio Verter ontwierp een plattegrond geïnspireerd op stadse kenmerken. Claudio Saccucci en Roxane van Hoof vertaalden de Parijse boulevards, woonblokken van Manhattan en Italiaanse piazza’s naar transparante, unieke en bruisende beurshallen.



Oude successen gehandhaafd
Naast een aantal noviteiten, bleven op deze jubileumeditie gelukkig ook enkele oude successen gehandhaafd. Het eenvoudige maar opvallende logo bijvoorbeeld, ooit ontworpen door kunstenaar Boudewijn Delaere, wordt nog altijd gebruikt. En ook waren er de eregasten, waaronder Giovanna Castiglioni (i.s.m. Flos), die bezoekers vertelde over de iconische nalatenschap van haar vader Achille.
Tot slot bleven de site locaties overeind. Tijdens deze jubileumeditie werd een leegstaand ziekenhuis ‘ingepakt’ door een jonge generatie ontwerpers, culturele partners en internationaal toonaangevende designers.


De highlights van LEEM WONEN
Uiteraard reisde LEEM WONEN ook af naar Kortrijk. Ik startte met een vroege VIP-ontbijtsessie op een site locatie, waarbij ik verschillende presentaties bijwoonde van een aantal Belgische bedrijven. Daarna parkeerde ik mijn auto bij de Xpo, waar ik meteen aanschoof bij de persconferentie. Daar zag ik o.a. de Belgische ontwerper Frederik Delbart benoemd worden tot ‘Designer of the Year’.
Vervolgens bezocht ik de controversiële stand van Laufen, die, zo leek het, een eigen interpretatie gaf aan de Romeinse fonteinen, door een aantal sproeiende toiletpotten tegenover elkaar op te stellen.


Verderop liep ik langs de lichtafdeling, waar een aantal prachtige armaturen stonden te ‘shinen’. En in het ‘ruimteschip’ van ORAC voelde ik me even Prinses Leia van Star Wars. Ook stapte ik binnen bij de stand van Detremmerie, die met hun nieuwe ontwerpen veel bezoekers nieuwsgierig maakten.
Ik sloot af met een bezoekje aan mijn Italiaanse vrienden van cc-tapis. Daar liep ik o.a. ontwerpster Mae Engelgeer tegen het lijf, die voor deze gelegenheid haar ‘Ultimate Bliss’ presenteerde.



Natuurlijk had ik nog uren kunnen ronddwalen op deze prachtige jubileumeditie, maar aan het einde van een enerverende dag was het toch tijd om terug te gaan naar Nederland. Tot in 2020!